Kleine stapjes...

Ondertussen is Roos alweer een maand herstart met de crèche. Iedereen rond haar merkt op dat ze mooie vooruitgang maakt, op vele vlakken. We zijn weer gewend geraakt aan de routine van elke dag, crèche, REVA, kiné, werken, ontspanning.

Met Sissi en Lawrence naar de speeltuin

De eerste reden waarom ik als titel kleine stapjes neem, is omdat dit de naam is van een Early Intervention programma (ook wel vroeghulp genoemd) voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand. Enkele maanden na Roos haar geboorte leerde ik het voor het eerst kennen en heb ik de dikke ringmap met 8 verschillende onderdelen besteld (o.a. de hoofdstukken communicatie, grove motoriek, fijne motoriek, taal, sociale vaardigheden). De normale ontwikkeling tot 5 jaar wordt op die gebieden in de meeste kleine stapjes verdeeld.

Checklist kleine stapjes - individueel programma
Map Kleine Stapjes
















Het is een programma waarmee je Roos leert observeren om te zien wat ze al kan en wat van daaruit het volgende kleine stapje is dat ze moet aanleren. Er staan ook tips in hoe je haar kan stimuleren om dat stapje aan te leren, of hoe ze een geleerde vaardigheid ook in allerlei andere situaties kan toepassen.
Het is geschreven voor ouders en anderen die nauw betrokken zijn in haar ontwikkeling, je hoeft dus geen therapeut te zijn om ermee aan de slag te gaan. Bovendien gaat het om vaardigheden die je tegenkomt in het gewone dagdagelijkse leven, de crèche...
Voor ons is hete en leidraad en geeft het wat houvast, als we weten dat ze nù klaar is om een bepaalde vaardigheid te leren.

Om de paar maanden maak je een nieuw individueel plan op, aan de hand van een checklist. Momenteel ziet dit er voor Roos als volgt uit:

Grove motoriek (12-15 maanden)

  •           Kan zonder hulp op haar knieën zitten
  •           Staat 10 seconden helemaal los
  •           Gaat helemaal alleen staan vanaf de grond
  •           Loopt alleen met de armen omhoog

Fijne motoriek (19 maanden – 2 jaar)

  • Voorwerpen loslaten en neerzetten
    Bouwt een toren met blokken (tot zes blokken)
  • TekenenDoet het trekken van een verticale lijn na
  • Omgang met boekenSlaat de bladzijden van een gewoon boekje één voor één om
  • Problemen oplossen en puzzelsPast vier stapelbekers in elkaar
  • Handvaardigheid
    Doet het dubbelvouwen van een vel papier na

Receptieve taal (12-15 maanden)

  • Kiezen tussen alternatieven
    Kiest een benoemd voorwerp (2 keuzemogelijkheden)

Receptieve taal (15-18 maanden)

  • Kiezen tussen alternatieven: voorwerpen en afbeeldingen
    Wijst op ver verwijderde voorwerpen buitenshuis
    Kiest een benoemd voorwerp (drie keuzemoeilijkheden)
  • Reageren op gebaren en eenvoudige opdrachten
    Voert één eenvoudige opdracht van twee kernwoorden uit (vb. ‘Ga zitten’, ‘Pak je pop’)Volgt drie eenvoudige opdrachten van twee kernwoorden op
    Gaat op verzoek een bekend voorwerp uit een andere kamer halen

Receptieve taal (15-18 maanden)

  • Kiezen tussen alternatieven: voorwerpen en afbeeldingen
    Wijst 4 benoemde lichaamsdelen aan
    Kiest een benoemd voorwerp uit een serie van vier
    Kiest een benoemde afbeelding (2 keuzemogelijkheden)
    Kiest een benoemde afbeelding (4 keuzemogelijkheden)

Persoonlijke en sociale vaardigheden (6-9 maanden)

  • Eten en drinken
    Drinkt met hulp uit een beker

Persoonlijke en sociale vaardigheden (12-15 maanden)

  • Eten en drinken
    Drinkt zonder hulp uit een beker, maar morst nog wel vaak
    Eet zelf met een lepel, maar morst nog wel vaak

Persoonlijke en sociale vaardigheden (15-18 maanden)

  • Aan- en uitkleden
    Zet zelf een muts, pet of hoed op
  • Socialisering en spel
    Draait een plaatje of een boekje met de goede kant naar zich toe als dat onderste boven of achterste voren aangeboden wordt
    Doet huishoudelijke werkzaamheden na (thuis doet ze ‘poetsen’ met een doekje al na)
    Speelt op een ‘zinvolle’ manier (voorwerpen in verband brengen met andere: lepel, borstel of kopje aan een pop of knuffel geven) à Poppen zijn heel belangrijk in dit stadium




Een tweede reden waarom de titel van deze blog gepast is, is omdat Roos nu letterlijk kleine stapjes zet. Haar eerste kleine stapjes zonder ondersteuning van meubilair of de handen van anderen, zijn een feit. Ze vindt het allemaal heel spannend en kirt het uit van plezier. Het lukt haar het best, als ze er helemaal niet bij nadenkt, zomaar in haar spel of uit enthousiasme voor wat ze ziet. Dat maakt het natuurlijk extreem moeilijk om dit te filmen. Steeds met de gsm "film-klaar" zijn is de boodschap.


We kochten ook wat aangepast speelgoed, passend bij haar aan te leren vaardigheden van het moment. Dit is succesvol, Roos heeft niet veel nodig om geïnteresseerd en leergierig aan de slag te gaan.


Ook de SMOG gebaren krijgt ze steeds beter onder de knie. Ze gebruikt nu zelf 'papa', 'slapen', 'bal' en 'boek'.



Ondanks héél veel herhaling en voor tonen, deed ze het eerst wel, maar weigert ze nu weer om 'mama' te doen. Ze kijkt dan heel ondeugend vanuit haar ooghoeken naar mij. Ze weet maar al te goed, dat ik dit te graag wil. Tof toch, zo'n dametje met pit in huis!






Reacties

Populaire posts